RTL Nieuws “Deze docent is non-stop bereikbaar voor examenvragen –​ óók ’s nachts”

jschleeNews

Track back URL : https://www.rtlnieuws.nl/nederland/deze-docent-is-non-stop-bereikbaar-voor-examenvragen-ook-s-nachts

Docent Volkan Tasdan (36) heeft één doel. Alle leerlingen in Nederland laten slagen voor hun examen maatschappijwetenschappen. Daarom is hij dag en nacht bereikbaar voor vragen –​ én paniekaanvallen. “Ik krijg appjes waar de wanhoop van afdruipt.”

Volkan Tasdan uit Bergen op Zoom heeft vannacht een paar uurtjes geslapen. En de nachten dáárvoor ook. “Zo ziet mijn leven er nu even uit”, vertelt hij.

Sinds vorige week zit de maatschappijleerdocent tot twee uur ’s nachts klaar om vragen te beantwoorden over zijn vak. Honderden leerlingen uit heel Nederland weten hem te vinden. Ze appen hem (er zijn twee groepsapps met tientallen leerlingen), bekijken zijn videolessen op Facebook en YouTube en ze bellen hem. Ook maakte hij voor de stroom vragen een speciaal e-mailadres aan.

Zijn huiskamer is omgetoverd tot een klaslokaal, inclusief schoolbord, boeken, stencils en schoolstoeltjes. Wie uitleg wil, is welkom. “Ik moest dat wel even overleggen met mijn vrouw, maar zij zei: ‘Schat, dit moet je doen.'”

‘Hoi meneer’

‘Hoi meneer, wat is het verschil tussen een multiculturele en een pluriforme samenleving?’ ‘Wat bedoelen ze met verschillende mediaframes?’ Het zijn zomaar vragen die Volkan ontvangt op zijn mobieltje, dat deze dagen ongeveer aan zijn hand zit vastgegroeid.

 

Omdat het er zo veel zijn, bedacht Volkan een systeem. De vragen die hij meteen kan beantwoorden, in zijn pauzes of tijdens het lesgeven, behandelt hij direct. De vragen waar hij dingen voor moet opzoeken, noteert hij in een schrift met het tijdstip waarop hij denkt het antwoord te geven. Naar de leerling stuurt hij: ‘Ik kom er later bij je op terug!’

De leerlingen en hun ouders zijn Volkan dankbaar. Hij kreeg bedankmailtjes, loftuitingen op sociale media, bloemen… en potten Nutella. Lachend: “Ja, ze weten dat ik daarvan houd.” En een paar keer schoot Volkan vol. “Mensen zijn zó dankbaar… Dat doet wat met me.”

Paniek! Paniek!

En ja, nu de examens dichterbij komen, zijn de leerlingen ook vaker in paniek. Niet zelden krijgt Volkan appjes waar de wanhoop van afdruipt. ‘Meneer! Help!’ Ze willen weten hoe ze bronnen moeten toepassen, bijvoorbeeld. “Laatst was er een jongen die vier uur lang had geleerd en in paniek wilde checken of-ie het eigenlijk wel snapte. Ik próéfde zijn wanhoop. Dus heb ik een uitlegvideo gemaakt.”

En Volkan stelt ze gerust. “Vorige week zette ik in de groepsapp dat leerlingen hun mindset het best konden veranderen. Niet bang zijn voor de examens, maar ze zien als een feest. Een springplank naar de toekomst.”

Dat Volkan op de gekste tijdstippen doorwerkt, vindt hij niet meer dan logisch. “Kennis is grenzeloos, waarom moeten we die dan koppelen aan schooltijden?” Moe is hij niet. “Ik krijg hier juist energie van. Het werkt bij die leerlingen. Ik weet zeker dat meer leerlingen zouden slagen als meer docenten dit doen. En dat er minder paniek zou zijn.”